Technologia DTG (Digital to Garment Printing) to nic innego jak druk cyfrowy wykonywany bezpośrednio na tkaninach. Proces znakowania przebiega podobnie jak drukowanie dokumentów na drukarce atramentowej. Wystarczy stworzyć plik komputerowy z projektem, który chcesz umieścić na koszulce lub innym podkładzie tekstylnym, a następnie wydrukować go za pomocą urządzenia drukującego. Oczywiście głowice drukarki oraz tusze są przystosowane do specyficznego podkładu, jakim jest tkanina – chodzi tu przede wszystkim o tekstylia bawełniane.
Jakie są zalety druku DTG?
Druk cyfrowy zapewnia niemal fotograficzną jakość nadruku. Co to znaczy w praktyce? Otóż obraz przeniesiony na tkaninę wygląda prawie tak samo jak w pliku komputerowym – kolory zachowają swoją głębię, a drobne elementy zostaną szczegółowo odwzorowane.
Uzyskany tą metodą nadruk jest lekki i nie tworzy nieprzepuszczalnej warstwy na ubraniu – to szczególnie istotne przy odzieży bawełnianej, która powinna „oddychać” i ułatwiać odprowadzanie potu. Obrazy wykonane metodą DTG są również wysoce odporne na spieranie, a ich trwałość jest porównywalna z obrazami uzyskanymi metodą sitodruku.
Ponieważ nie występuje tutaj typowa forma drukowa, a do odtworzenia obrazu potrzebny jest jedynie plik cyfrowy, to czas przygotowania do druku zostaje zredukowany do minimum – projekt można zrealizować „na cito”.
Ponadto plik pozwala na swobodne modyfikacje drukowanego wzoru – można np. zmieniać kolory, zmniejszyć lub powiększyć obraz, a także personalizować projekt osobno dla każdej sztuki zamówienia. Nie bez znaczenia jest fakt, że pliki cyfrowe są łatwe w przechowywaniu i w każdej chwili można ponownie je wykorzystać i tym samym uzyskać w pełni powtarzalne wzory.
Kiedy warto zdecydować się na druk DTG?
Znakowanie drukiem cyfrowym jest opłacalne przede wszystkim przy niskich i średnich nakładach (do 200 szt.) – cena jednostkowa jest stała, a łączny koszt zamówienia zależy od liczby wykonanych kopii.
Ta metoda sprawdzi się również wówczas, gdy potrzebujesz większych ilości, ale z możliwością personalizacji, ponieważ w tym przypadku można bardzo łatwo wprowadzić zmiany w projekcie.
Technologia ta daje świetne efekty przy grafikach pełnokolorowych CMYK i przejściach gradientowych – pamiętaj, że ilość zastosowanych barw nie ma wpływu na cenę!